Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/41753

TitleAvaliação do desempenho docente: conflitos, incertezas e busca de sentido(s)
Other titlesTeacher performance evaluation: conflict, uncertainties and the search for meaning(s)
Author(s)Silva, Ana Maria Costa e
Herdeiro, Rosalinda
KeywordsAvaliação
Desempenho docente
Identidade(s)
Evaluation
Teacher performance
Identity(ies)
Issue date2015
PublisherUniversidade Federal do Paraná (UFPR)
JournalEducar em Revista
Abstract(s)O texto que propomos parte de uma pesquisa longitudinal, realizada em Portugal entre 2008 e 2010, com professores do 1º Ciclo do Ensino Básico. Procura evidenciar os conflitos e incertezas que a avaliação do desempenho docente tem produzido e a busca de sentido(s) para esta avaliação e para o ‘ser professor/a’. A implementação de sistemas de avaliação do desempenho dos professores insere-se na procura de soluções para esta inquietação. Foi o que aconteceu em Portugal, em Janeiro de 2007, com a publicação em Diário da República do novo Estatuto da Carreira Docente e o Decreto que regulamentava a Avaliação do Desempenho Docente. As tensões emergiram entre docentes e Ministério da Educação, agudizaram-se com a tomada de consciência da problemática da avaliação do desempenho dos docentes com impacto na carreira profissional e provocaram incertezas e desmotivação face ao sentido do trabalho docente com impacto na identidade profissional dos professores.
This article stems from a longitudinal research carried out with primary school teachers in Portugal between 2008 and 2010. The research sought to identify the conflicts and uncertainties, which have been caused by the evaluation of teacher performance, as well as to search for meaning(s) related to that evaluation and to ‘being a teacher’. The implementation of systems for the evaluation of teacher performance fits into the search for solutions to that concern. This is what happened in Portugal, in January 2007, when the new Statute of the Teaching Profession and the law to regulate Teacher Performance Assessment were published in Diário da República – the official government publication. Tensions arose between teachers and the Ministry of Education and they were aggravated by an awareness of how the problem of teacher performance evaluation would impact on the professional career of teachers and how it would cause uncertainties and demotivation concerning the vocation of teaching and its subsequent impact on the professional identity of teachers.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/41753
DOI10.1590/0104-4060.41522
ISSN0104-4060
Publisher versionhttp://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602015000500137&script=sci_abstract&tlng=pt
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CECS - Artigos em revistas internacionais / Articles in international journals

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