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TitleTrajectórias de vida em adultos pouco escolarizados
Author(s)Gonçalves, Susana
Taveira, Maria do Céu
Pereira, Anabela
Saavedra, Luísa
KeywordsDesenvolvimento de carreira
Transições
Educação de adultos
Certificação de competências
Career development
Life transitions
Adult education
Skills certification
Issue date2008
PublisherAsociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD)
JournalInternational journal of developmental and educational psychology
CitationGonçalves, S., Taveira, M. C., Pereira. A., & Saavedra, L. (2008). Trajectórias de vida em adultos pouco escolarizados. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 459 - 466.
Abstract(s)O objectivo desta investigação é analisar as trajectórias de carreira de adultos pouco escolarizados em processo de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC), prosseguindo-se na linha de investigação sobre a educação e o desenvolvimento da carreira na vida adulta. Conceptualmente, o estudo baseia-se na teoria das transições de vida de Nancy Schlossberg (1977, 1995) e do desenvolvimento da carreira de Donald Super e Hall (1957). Foi utilizado o método da análise de conteúdo às respostas dadas à ficha “O meu trajecto de vida” por um grupo de adultos activos em processo RVCC (N=20, 55% homens; M=38 anos; 85% com o 2º ciclo e 15% com o 1º ciclo) na zona Norte de Portugal. A trajectória de carreira dos adultos estudados caracteriza-se por um abandono precoce dos estudos e sucessivas transições de emprego. Foram identificadas diferentes categorias de motivos de satisfação e de insatisfação com a escola e a vida escolar (as pessoas, o processo de aprendizagem académica, a transição de vida e os ambientes físico/relacionais), bem como de satisfação (valores profissionais, competências e aptidões, interesses, condições físicas materiais e sociais e pessoas) e de insatisfação (acontecimentos críticos, valores profissionais, condições físicas relacionais e variedade/mudanças constantes) com a vida profissional. Foram ainda identificados como categorias de motivos principais de abandono precoce dos estudos, as transição de vida, motivos familiares, o insucesso escolar e o comportamento. Deste estudo, retiram-se implicações para a intervenção psicoeducacional e de carreira junto com adultos pouco escolarizados e que evidenciam necessidades específicas de desenvolvimento da carreira.
The aim of this research is to analyse the career paths of adults who left school at an early age and are now attending a process of skills recognition, validation and accreditation (RVAS). From the conceptual point of view, this study is supported by Nancy Schlossberg’s (1977, 1995) theory of life transitions and Donald Super and Hal l(1957) career development approaches. Content analysis of the answers given to schedule “My life path” from a group of adult workers attending a RVAS process (N=20, 55% men and 45 % women; M=38 years old; 85% with 6 years of elementary school completed, and 15% with 4years of elementary school completed) in the Northern region of Portugal. The career path from the studied adults is characterised by an early school abandon and successive job changes. There have been identified four different categories of reasons for their school satisfaction or dissatisfaction (the people, the academic learning process, life transitions, and physical environment/relational contexts) In addition, there have also been identified categories of satisfaction (professional values, skills and abilities, interests, material and social physical conditions and people) and of dissatisfaction (critical events, professional values, physical relational conditions and frequent changes), as far as the professional life is concerned. There have also been identified main reasons for school early abandon, namely: life transition, family issues, failure at school and behaviour problems. The results of this study will contribute to the development of psychological and educational interventions to the population of adult workers who left school at an early age and evidence specific needs of career development.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/34713
ISSN0214-9877
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

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