Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/32530

TitleProsody growth and reading comprehension : a longitudinal study from 2nd through the end of 3rd grade
Author(s)Lopes, João A.
Silva, M. Madalena
Moniz, António Vargas
Spear-Swerling, Louise
Zibulsky, Jamie
KeywordsProsody
Reading prosody
Reading comprehension
Prosódia
Leitura prosódica
Compreensão da leitura
Issue date2015
PublisherEuskal Herriko Unibertsitatea (EHU)
JournalRevista de Psicodidáctica/journal of Psychodidactics
CitationLopes, J., M., S. M., Moniz, A. V., Spear-Swerling, L., & Zibulski, J. (2015). Prosody Growth and Reading Comprehension: A Longitudinal Study from 2nd Through the End of 3rd Grade. Journal of Psychodidactics, 20(1), 5-23. doi: 10.1387/RevPsicodidact.11196
Abstract(s)Prosody is an important but not fully understood component of reading. In this longitudinal study with a sample of 98 Portuguese elementary school children, a multilevel growth model with four repeated measures over time showed steady progress in participants’ reading prosody from the middle of 2nd to the end of 3rd grade. However, children’s growth in this area varied across time points. Results also showed that individual differences in prosody’s scores at baseline affect the performance of most but not of all students. Simple linear regressions showed that the prosody dimension “phrasing/expression” significantly predicted reading comprehension at all time points. Partial correlation analysis showed that when reading rate was accounted for, the unique contribution of prosody to reading comprehension was marginal, except at the third measurement
A prosódia é uma importante mas nem sempre bem compreendida componente da leitura. Neste estudo longitudinal, com uma amostra de 98 estudantes do ensino primário, um modelo multinível com quatro medidas repetidas no tempo evidencia uma evolução estável da leitura prosódica dos participantes entre o 2.º e o 3.º ano de escolaridade. Contudo a evolução é desigual nos diversos momentos no tempo. Os resultados também mostram que as diferenças inter-individuais na linha de base da prosódia nem sempre condicionam o desempenho dos participantes. Regressões lineares simples revelam que nos quatro momentos de avaliação a dimensão construção frásica/expressividade prediz significativamente a compreensão da leitura. Análises de correlação parcial mostram que uma vez controlada a velocidade de leitura, a contribuição única da prosódia se torna residual.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/32530
DOI10.1387/RevPsicodidact.11196
ISSN1136-1034
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

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