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TitlePhysical and sport activities in school and community context: what impact on health indicators?
Other titlesAtividade física e prática desportiva em contexto escolar e comunitário: que impacto em indicadores de saúde?
Author(s)Ribeiro, Jorge Manuel Pereira
Rodrigues, Luís P.
Santos, Luísa S.
Carvalho, Graça Simões de
KeywordsPhysical fitness
Adolescents
Issue date2014
PublisherUniversidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
Abstract(s)INTRODUCTION: Health promotion interventions usually occur at school, where young people stay longer. However, physical / sport activity can be organized not only at school but also in the community. Thus, it seems important to investigate the impact of physical activities / sports, at school or in the community, through different health indicators. OBJECTIVE: Evaluate the relationship between physical / sport activity, in or out school hours, and and body composition and physical fitness in adolescents. METHODS . A sample of 98 adolescents (mean 14.5 years) from a secondary-school was analyzed. Physical activity was assessed using pedometers, for a week and throughout 24 hours a day, and the sport activity through a questionnaire. The teenagers were subjected to the Fitnessgram test battery to assess healthy fitness zone (HFZ) in body composition and physical fitness. RESULTS : We found that adolescents with a percentage of fat mass in the HFZ are significantly more active in school hours, and that , on average and in most tests, adolescents classified in HFZ are more active in or out school hours. We have also noticed a significant relationship between the degree of involvement in sports activity in the community and be in HFZ in aerobic fitness. CONCLUSIONS: Physical and sport activities developed in school and community seem to have a significant impact on body composition and physical fitness of adolescents.
INTRODUÇÃO: As intervenções de promoção da saúde ocorrem, normalmente, onde os jovens permanecem mais tempo: a escola. Contudo, a atividade física / prática desportiva pode ser organizada não só pela escola, mas também pela comunidade extra escolar. Assim, parece-nos importante verificar o impacto de atividades físicas /prática desportiva, na escola ou na comunidade, em diferentes indicadores de saúde. OBJETIVO: Avaliar a relação entre a atividade física / prática desportiva, em horário letivo e não letivo, e a composição corporal e a aptidão física em adolescentes. MÉTODOS. A amostra é constituída por 98 adolescentes (média de 14,5 anos), de uma escola do alto minho. Instrumentos – pedómetros, Bateria de Testes Fitnessgram e questionário de atividade física. A atividade física foi avaliada através de pedómetros, durante uma semana e ao longo de todo o dia, e a prática desportiva através do questionário. Os adolescentes foram sujeitos à Bateria de Testes Fitnessgram para determinar a sua composição corporal e aptidão física. RESULTADOS: Verificamos que os adolescentes com uma percentagem de massa gorda (pregas subcutâneas) na zona saudável (Health Fitness Zone - HFZ) são significativamente mais ativos em horário letivo, e que, em média e na maioria dos testes, os adolescentes classificados na zona saudável são mais ativos em período letivo e não letivo. Verificamos ainda uma relação significativa entre o grau de envolvimento na prática desportiva na comunidade e o estar na zona saudável na aptidão aeróbia. CONCLUSÕES: A atividade física e a prática desportiva desenvolvidas em contexto escolar e comunitário parecem ter um impacto significativo na composição corporal e na aptidão física dos adolescentes.
TypeAbstract
DescriptionN.º especial que contém os resumos do "2nd IPLeiria International Health Congress : Challenges & Innovation in Health"
URIhttp://hdl.handle.net/1822/29452
ISSN0034-8910
Publisher versionhttp://www.rsp.fsp.usp.br/mensagem/pub/bemvindo.php?tipo=0
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEC - Artigos (Papers)

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