Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/12555
Title: | Online learning environment surveys for higher education : comparative analysis and future research |
Author(s): | Jesus, Ângelo Cruz, Agostinho Gomes, Maria João |
Keywords: | Online learning survey Questionnaire Educational technology Online learning |
Issue date: | 2011 |
Publisher: | Universidade do Minho. Centro de Competência TIC (CCTIC UM) |
Abstract(s): | The quality of the environment in which students learn, plays a paramount role.
Researchers and education practioners should have means by which they can measure the
learning environment before they can enact any changes in that environment that will lead to
improving the effetiveness of education. Learning environments questionnaires have been
utilized in multiple countries at multiple educational levels and many educational areas, however
there are no records of such instruments being validated and used in Portugal. The aim of this
integrative review is to analyze several questionnaires/instruments designed for the evaluation
of learning environments, in order to make a critical appreciation about the assessed
dimensions and finally establish an action plan for the adaptation and cross-cultural validation of
one of these instruments for the Portuguese Language. A qualidade dos ambientes online de aprendizagem, desempenha um papel primordial. Investigadores e profissionais da educação devem dispor de meios através dos quais possam quantificar certas características do ambiente de aprendizagem antes de aprovar qualquer alteração no ambiente online com vista a uma melhoria da efectividade do processo de aprendizagem. Questionários relativos a ambientes online de aprendizagem têm sido utilizados em vários países, em vários níveis de ensino e muitas áreas de educação, porém não há registos de tais instrumentos serem validados e utilizados em Portugal. O objectivo da presente revisão integrativa consiste na análise de diversos questionários/instrumentos concebidos para a avaliação dos ambientes online de aprendizagem de forma a tecer uma apreciação crítica sobre as dimensões avaliadas e, finalmente, estabelecer um plano de acção para a validação e adaptação transcultural de um desses instrumentos para a Língua Portuguesa. |
Type: | Conference paper |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/12555 |
ISBN: | 978-972-98456-9-7 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIEd - Textos em volumes de atas de encontros científicos nacionais e internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Challenges-2011-AJ-AC-MJG.pdf | PDF do artigo submetido | 913,71 kB | Adobe PDF | View/Open |