
 1 

Accepted version for International Communication Gazette, 

DOI: 10.1177/1748048520915669 

Public Broadcasting Service Under austerity:  

Cross-comparison between Portugal and Spain 

 

Elsa Costa e Silva  

Communication Sciences Department & Communication and Society Research Centre, Minho 

University, Portugal 

María-Jesús Díaz-González 

Department of Sociology and Communication Sciences, Universidade da Coruña, Spain 

 

Abstract:  

Following the global financial crisis of 2007/08, five European countries called for 

external financial assistance. Austerity policies were implemented, but the extent to 

which the bailout deal impacted the Portuguese and Spanish public service broadcasters 

has not been yet thoroughly investigated. Both born in dictatorial regimes, these public 

services broadcasters in democratic contexts followed different solutions for governance 

and funding. This article investigates the changes produced in the Portuguese and 

Spanish public media under the austerity era, analysing the policy measures 

implemented, as well as the economic and ratings performance of both public service 

broadcasters. The aim is to assess if external factors (such as external assistance) 

originated similar effects in both countries Results show that, in spite of different 

funding and governance models adopted, both public services were heavily impacted in 

https://doi.org/10.1177%2F1748048520915669


 2 

terms of revenues and ratings and that the austerity period provided the context to set up 

a neoliberal ideological point-of-view.  Both public services lost legitimacy and their 

cultural and political role was undermined by a discussion that was grounded on 

economic factors alone. 

Key-words: Public Service Media; funding; governance; license fee; ratings; 

programming; austerity. 

  

 

 

Introduction 

The financial external assistance to European countries in the context of the Eurozone 

crisis, which started in 2009, severely impacted the multiple public services of the 

bailed-out countries, such as Education and Health. Having its origin in the sovereign 

debt crisis, the solution presented by the international organizations which assisted the 

countries (such as International Monetary Fund, European Commission and European 

Central Bank) insisted in public expenses’ cuts and State re-dimension (namely by 

imposing privatizations).  

This austerity framework was bond to affect media systems, but the extent to 

which the bailout deal impacted the Portuguese and Spanish public services 

(respectively RTP and RTVE) has not been yet thoroughly investigated. The Eurozone 

crisis happened in a context in which European public service media face an ongoing 

battle for legitimization and redefinition, thus bringing new challenges to public policies 

concerning the provision of public audio-visual and media content. Portugal and Spain 



 3 

share some common political and cultural traits, which have been somehow reflected in 

the media systems (Hallin and Mancini, 2004). Both countries, forming the Iberian 

Peninsula, faced the demise of dictatorships in the 1970s’ and initiated a 

democratization process that has led to different contextual options in terms of the 

media system. However, high similarities induced by the globalized de-regulation and 

European integration can still be identified in parts of the system, such as in the radio 

sector (Arboledas and Bonet, 2013), which raises important questions on the impact of 

external factors in promoting convergent scenarios.  

This article investigates the changes produced in the Portuguese and Spanish 

public broadcasters analysing the policy measures taken in the austerity period in terms 

of its organizational architecture, namely in two critical axis: governance and funding 

models. The impact on audience ratings is also assessed and the individual findings for 

each country are then discussed with a comparative approach that aims at analysing if, 

among the different paths followed, common trends can be identified.  

 

PSM under continuous criticism 

The functions and roles of what is called today Public Service Media (PSM) have been 

a matter of normative argumentation, but they have also become a political ground for 

ideological dispute on the need to promote a social responsibility approach or to leave 

media system handed over to a free market principle. Although a prevalent reality in 

Europe, PSM faces an eroding support which can be explained by the growing (and 

sometimes very successful) commercial competition. This has led to the consequent 

sacrifice of public service distinctiveness in order to meet satisfactory audience ratings, 

to secure talent and content rights, as well as political support and financial resources 



 4 

(d’Haenens et al., 2010; Steemers, 2003). Other reasons for the PSM’ ‘crisis’ have been 

identified in the general change of society, namely in the growing trends of 

individualisation and fragmentation.  

Globalization, convergence and neoliberal sentiments challenge PSM on a daily 

basis (Jakubowicz, 2010). Thus, although some national PSM may be presented as cases 

of some success, many others struggle hard with their institutional status regarding the 

State and other endure lack of funding stability and provision, while all are challenged 

by the dynamic changes and convergence of mediascape. A structural vector remains in 

the rationale for a PSM: the need to offer citizens some media provision that serves 

primarily the public interest and not only commercial pursuits. The idea is that the 

media sector must also be served with organizations free of undue commercial 

imperatives and political manipulation (McQuail, 2010). In the face of the digital 

transformation of media systems, PSM still plays a pivotal role to maintain quality 

programme standards, to counterweight powerful private media and to promote national 

and societal cultural identities (Jakubowicz, 2010). 

These theoretical grounds have not, however, always been reflected in the real 

functioning of public broadcasting. For the Southern countries of Europe, the 

idiosyncratic culture is bound to the idea of governmental interference, which has 

undermined the credibility and independence of PSM (Hallin and Papathanassopoulos, 

2002; Hanretty, 2009). But also in other parts of Europe, such as the Scandinavian 

countries, where high standards of quality and independence are seen as intrinsic to the 

system, questions of political interference have been raised (Larsen, 2016).  State 

control is thus a problematic issue, with governmental administrative board nomination 

raising concerns over the possibility of some indirect political control being exercised.  



 5 

The distinctiveness of PSM has also been under criticism, given the growing 

commercialization of the broadcasting operations (Bardoel and D’Haenens, 2008; 

Blumler, 1993), with public service broadcasters being accused of weakening their 

remit to grow audience share. Therefore, argues Tambini (2015: 44), “while the 

audience and revenue for public service channels might be holding up rather well, the 

remit of those channels is increasingly contested, in part because of political pressure, 

but more fundamentally because the increase in channel choice empowers audiences”. 

The question of why PSM are needed for and if there is still a social need regarding 

broadcasting and media services (Jakubowicz, 2010; Raboy, 1996) is recurrently 

presented. The market-liberal discourse is grounded on the idea that PSM are no longer 

needed as they have become outdated. 

Thus, under several recurring wages of criticism, PSM have been struggling to 

maintain relevance in the current media ecology and in political discourses. The debate 

has been heightened in the recent years by the deteriorating State of public finances 

(Lowe and Berg, 2013), especially in countries where external financial aid was called 

for in the wake of the 2007/08 global financial crisis and subsequent Euro-zone crisis. 

 

The Euro-crisis and PSM (Other PSM under austerity: Greece, Cyprus, Ireland) 

Following the global financial crisis of 2007/08, five European countries endured 

financial difficulties leading to an “Euro-crisis”, which resulted in a call for external 

financial assistance. Greece, Portugal, Ireland, Cyprus and Spain were granted bailout 

deals by a so-called ‘Troika’ of international financial institutions (European Central 

Bank, European Commission and International Monetary Fund). In return, they 

committed to implement drastic ‘adjustment programmes’, which implied cuts in wages 



 6 

in the public sector, cuts in welfare expenditures and tax increases. In all national 

systems, the funding system for public media was inevitably a critical issue and changes 

were either foreseen or effectively implemented.  

A rescue loan was first offered to Greece in May 2010, under tough conditions, 

to cover its sovereign debt, but, as the ‘Euro-crisis’ spread, the EU was obliged to repeat 

the strategy with other member-States. With each loan, came a memorandum detailing 

the conditions to be met, which fulfilment was monitored by a team of ‘Troika’ 

officials. A single bailout was issued for Portugal, Spain, Cyprus and Ireland, but, in the 

midst of a severe political crisis, Greece received a second bailout, in March 2012, 

involving a major ‘haircut’ on foreign private creditors. 

The cuts imposed to the welfare sector impacted public service media in all the 

countries that were bailed out. The PSM most critically affected was the Greek ERT- 

Hellenic Broadcasting Corporation, which was closed down by the Government in June 

2013 under the rationale that public broadcaster was inefficient and overstaffed. While 

some of the claims may had been verifiable, such as the lack of clear public interests 

purposes in programming and wastefulness, this decision was taken without 

consultation and divided public opinion (Iosifidis and Katsirea, 2014). 

In Ireland, the funding mechanisms had been under debate and, in the period of 

the bailout deal, the Programme for Government of the elected government (2011) 

assumed the need to consider alternative methods of collecting payment for PSM. A 

proposed new charge, presented in 2013, was however abandoned. The economic crisis 

led, in the meanwhile, to a 35% drop in advertising, associated with an 11% reduction 

in licence fee income between 2008 and 2015 – a critical combination for a PSM that 

still lacks “a framework of stable and sustainable funding, favourable regulatory 

conditions and political support” (Ramsey, 2018). 



 7 

  The Cypriot PSM, with a dual-funding model (government subsidy and 

advertising income), also faced a wave of criticism following the bailout deal of March 

2013. With the advertising sector breaking down, the public media has been 

increasingly contested in the public sphere. Being involved in the wave of cost-cutting 

reforms imposed by the ‘Troika’, the public broadcaster was confronted with demands 

of more effectiveness and changes in the funding model (Nicoli, 2014).  

 

 Methodology  

Considering the cultural and political relationships and proximities between 

Portugal and Spain, as well as the fact that both countries received international 

financial assistance following the economic and financial crisis of 2007/08, the purpose 

of this article is to comparatively assess the impact of this external aid on the public 

media service. Changes in the funding and governance models in each public media 

service were evaluated in order to examine if this external pressure resulted in similar or 

divergent trends. The period under analysis is 2010-2015, which includes the years of 

external assistance, as well as the previous one (for Portugal) and the following one (for 

both countries). The impact produced in terms of revenues and the following 

adjustments in costs was assessed, as well as the subsequent impact on audience ratings.  

The methodology used is document analysis, namely of the annual reports of the 

public enterprises RTP and RTVE, ratings and legislation. In each annual report, the 

presentation (charts and discourses) of revenues, costs and debts was examined. The 

dispersed secondary data that was collected (such as revenues, costs and ratings) was 

then assembled into charts to allow for a systematic analysis of the temporal evolution. 



 8 

Even though the data pre-existed this study, it did not allow for any kind of query as it 

was not presented in relation to a framework of austerity. 

 Legislation (including the report of the working group appointed by the 

Portuguese minister) was analysed to assess the changes introduced vis-à-vis the current 

framework. A qualitative analysis of news article and discourses at the Parliament, 

regarding public interventions of the public officials responsible for media affairs in the 

period in both countries, was also performed. Search was conducted in online sites of 

newsmedia (such as newspapers and television sites) for the terms ‘public broadcasting 

service’ and its respective name in each country (‘RTP’ and ‘RTVE’), name of 

responsible official, ‘public service’, ‘public television’ and ‘public radio’. The site of 

the national parliament, namely the transcriptions of ministerial hearings, was also 

searched for the name of the minister and for the term public broadcasting service. 

It should be noted that the approach for this analysis considers overt acts of regulation 

and discourses, but also unveils the silences in the governance of PSM (Freedman, 

2010), namely the non-decision making practices and the issues of PSM that were 

overlooked in the period. 

 

PSM in Portugal and Spain – a brief history 

Why comparing Portugal and Spain 

Being part of the same peninsula, the countries are close neighbours sharing important 

flows of people and goods, with deep cultural similarities.  Although they are very 

different in terms of size (Portugal has approximately 10 million inhabitants and Spain 

has 40 million) and in terms of its administrative organization (while Portugal remains a 

centralized republic, Spain has 17 autonomous regions), both countries have been 



 9 

economically and politically close. Spain and Portugal joined the European Economic 

Community at the same time, which thus became the ‘Europe of the Twelve’. Their 

history has many points of contact, which explains similar media experiences. Both are, 

for instance, considered to be a part of the polarized-pluralist model of media systems 

(Hallin and Mancini, 2004), along with Italy and Greece. Both countries created their 

public television at the same year (1956), under a dictatorial regime, and have dealt with 

problems of political independence ever since. However, both countries have had 

different funding systems and governance models for the public service media and have 

a different provision of outlets. 

Portugal. Born as Emissora Nacional in 1935, the Portuguese public broadcaster 

launched its first television channel in 1956, under a dictatorial regime, and was kept 

under close control during this period. The Carnation Revolution, in April 1974, and the 

following months (called the “revolutionary period in course”) did not set the public 

broadcaster free from political control. On the contrary, in those agitated times, all 

media were instrumentalized by the different political forces until political stability and 

regular democratic functioning were achieved in the late 70’s. However, public 

television, for the decades to come, was still to be considered a State television, more 

than a public service one, and impartiality was not a value to be pursued (Sousa and 

Santos, 2003). The major challenge to public broadcasting arrived with the 

liberalization of media markets, promoted by the centre-right government, and the entry, 

in 1992, of new players in the television sector. As a result of the break-up of RTP’s 

monopoly, Portuguese people were offered four national free-to-air TV channels: two 

public service channels (RTP 1 and RTP 2) and two commercial channels (SIC and 

TVI). Public television was also offering two regional channels (one to The Azores and 

another one to Madeira) and international channels (RTP International and RTP África). 



 10 

From 1999 on, RTP and other media groups started producing content and running 

thematic cable channels. RTP offered a 24-hour news service and a channel with old 

programmes, which, in December 2016, were made available at the TDT platform as 

free-to-air channels. 

Liberalization hit hard the public broadcaster, which started to lose the 

leadership of prime time TV viewing in Portugal just three years after new commercial 

channel (SIC) started to broadcast. Another problem was the financial situation of the 

public enterprise, which lost in 1992 the license fee and saw its advertising time 

reduced. As a result, it depended heavily on the direct State aids and on financialization. 

Instability was frequent in the following decade and the possible privatization of one the 

channels was a recurrent argument in right-wing political discourse. The license fee was 

reintroduced in 2005, but commercial advertising continued to be limited to 6 minutes 

per hour (half the time permitted to commercial channels) in the first channel and 

prohibited in the second channel. In 2011, RTP launched an online service (RTP-play) 

and has been working on the provision of some historical audio-visual archives through 

streaming. 

 

Spain. The Spanish public radio broadcaster (Radio Nacional de España) was created in 

1937 during the Spanish Civil War (1936-39); and the Spanish public television 

broadcaster (Televisión Española) was created in 1956 under a dictatorial regime. Both 

public services were set up as State monopolies under the 1908 Act providing the 

framework for telegraphy services. The consequences of this political and 

administrative conception were decisive because an administrative concession was 

required to set up any television or radio service (Sinova, 1995), thus leading to the 

politicization of those media. According to Faus Belau (2007: 165-166), this definition 



 11 

was the source not only of personal, business, social and institutional conflicts, but also 

of outrage that silenced some while giving voice to others through concessions for 

broadcasting stations. The author has further asserted that it gave rise to the 

politicization – forced, on occasions – of professionals, broadcasters and companies 

which always culminated in the political manipulation thereof and, consequently, in the 

manipulation of public opinion. It simultaneously curbed freedom of expression and 

entrepreneurship. 

Until 2010, State had the monopoly of television operations, with privates players 

acting only by concession of the State. Neither the liberalising consequences of the 

democratic regime established by the Spanish Constitution of 1978 nor accession to the 

European Economic Community in 1986 managed to effect any earlier change in that 

situation. 

Act 4/1980, of 10 January, on the Radio and Television Statute, adapted radio 

and television broadcasting inherited from the Francoist regime to the new democratic 

regime. The biggest problems stemming from the Statute were dependence on the 

Government and the funding system. As provided for in the Statute, direct State aid and 

advertising income were the sources of funding, as Spain never implemented the 

receiver licence fee.  Direct State aid started being withdrawn in 1984 because 

advertising income was sufficient to fund a public television broadcaster that did not 

have any competitors. However, that situation changed in 1990, when private television 

operators came onto the scene. As noted by Fernández Alonso (2008), RTVE 

systematically resorted to borrowing thanks to the unlimited guarantee provided by the 

State. In 2003, the EU’s competition authorities warned Spain that the guarantee 

exceeded the net costs of the service provided and, therefore, the situation could not 



 12 

continue. Despite that, the cumulative debt of the Spanish public broadcasting 

corporation (Radio Televisión Española - RTVE) exceeded €7.5 billion. 

The necessary and urgent reform came in the guise of Act 17/2006, of 5 June, on State-

owned radio and television. Fernández Alonso et al. (2017: 111) have noted that RTVE 

reached an agreement with the Government and trade unions to implement a financial 

clean-up plan, which the Executive had demanded as a condition for assuming the 

public body’s historic debt. According to the same authors, the plan foresaw a 40% 

reduction in the workforce (it put the number of surplus workers at 4,150). 

Regarding content offerings, the Spanish public television broadcaster 

(Televisión Española - TVE) started with a generalist channel (La 1) and then, in 1966, 

launched a culture- and sport-oriented second channel (La 2). This situation remained 

unchanged until 2005, when digital terrestrial television (DTT) began to be rolled out. It 

was in that year that TVE started broadcasting the 24 horas (continuous news), Clan 

(children’s) and Teledeporte (sports) channels. Internationally, TVE has broadcast the 

TVE Internacional channel since 1989, and Star TVE for Latin America since 2016. 

 

Iberian Public Service Media in austerity times 

Portugal under the troika 

‘Troika’ arrived to Portugal on the 17th of May 2011 (leaving three years later) and 

imposed, as elsewhere, severe cuts in public expenditures and reforms in all public 

sectors. The public service media was not exempted from this process, but the debate 

over the Portuguese PSM exceeded the mere imposition of cuts over expenses. 



 13 

 

Figure 1. Timeline of governmental acts concerning PSM (own elaboration) 

 

Political discourse about PSM (Privatization and rationalization of resources). 

Following the request for international financial aid in 2011, the prime-minister of 

Portugal, José Sócrates (of the Socialist Party), resigned and legislative elections were 

called. With a Programme for Government advocating the privatization of one channel 

of public broadcasting service, a coalition between the Social-Democrat Party and the 

Conservative Party won the elections. A 26-months period of destabilization and 

uncertainty followed for Portuguese PSM. In public interventions, the minister for 

Media Affairs, Miguel Relvas, consistently portrayed the Portuguese service media as 

inefficient, wasteful and overstaffed. For more than eighteen months, he argued for the 

need to privatize one of the channels, to reduce the money spent by the public enterprise 

and to end the State direct aid. In that period also, the enterprise was prepared for a 

possible buyout and to look more attractive for possible buyers: staff was reduced and 

the debt almost payed for.   

The first measure of the minister was to constitute a working group to “define 

public service media”, integrating scholars (of Media Studies and Public 



 14 

Administration) and media professionals. Not long after, members more prone to defend 

a more traditional public service media model left, in disagreement with was the 

outcome of the report: a recommendation of ‘rationalization’, the shutting down of 

channels and the promotion of the de-institutionalization of PSM. Although the aim of 

the working group was to define PSM, the recommendations (Duque, 2011) were not on 

how to fulfil public interest in terms of remit, programming and content, but rather on 

how to organize the Portuguese public service media in terms of number of channels 

and on the need for a new contractual approach to the delivery of PSB, calling in private 

players. A prevailing concern of the document was the interests of the private media 

market players, namely the possible unfair competition that PSM could represent (thus 

defending, for instance, the end of commercial advertising in PSM). The report 

advocated for the closing down of six of the TV public broadcasting channels (free-to-

air and cable), the end of the radio programming service dedicated to commercial music 

and young audiences, and it was stated in the report that the media regulation agency 

(which is an independent administrative body not related with the public service) should 

be extinct, clearly exceeding its remit. The report perfectly fit the intentions of the 

minister for Media Affairs and in the following months he repeatedly said that one of 

the free-to-air PSB media would be privatized (the question remaining on which one) 

and the political buzz around the issue eventually led to the RTP board of 

administration resigning.  

The uncertainty regarding the future of the PSM ended only in January 2013 

when the Government announced that it would postpone the privatization of one 

broadcasting channel until more favourable market conditions were in place. 

Meanwhile, the funding model of the RTP was established on a dual basis: the fee 

payed by citizens in the electricity bill (an annual amount of 36,25 euros per household 



 15 

in 2018) and commercial advertising. The direct State aid was announced to be over by 

the end of 2013. In April 2013, Miguel Relvas resigned from the Government following 

a scandal regarding his degree obtained in a private university. The new minister 

responsible for the media affairs, Poaires Maduro (a scholar from the European Institute 

University, in Florence), set his priorities in the governance model of RTP and in 

guaranteeing independence to the public body.  

     

Governance model. The concerns over the politicization of the Portuguese PSM and 

over the lack of its independence vis-à-vis the governmental structures have been 

recurrent in the history of the public broadcaster, which never ceased to be seen as an 

instrument of political power  (Lopes and Sousa, 2009; Sousa and Santos, 2003; Sousa 

and Silva, 2009). This condition of the public broadcaster has always been seen as a 

setback to its legitimation in the public sphere and frequently used by opponents to 

PSM as an argument for its dismissal. 

The new minister of Media Affairs was Poiares Maduro, a scholar who had been 

a member of the High-Level Group on Media Freedom and Pluralism (which provided 

recommendations on limitations to media freedom arising from political interference 

and limitations to media independence). With this professional background, it should 

come with no surprise that the independence of the public broadcaster was the major 

concern of its mandate as minister, although no measure on that matter had been 

inscribed in the Programme for Government. 

A new governance model for the PSM was presented six months after his taking 

office: the constitution of a General Independent Council (GIC), which would be 

responsible for the nomination of the board of administration of the public enterprise 



 16 

and the establishment of global guidelines. The idea, Poiares Maduro said, was to 

“diminish the risk of RTP’ governmentalization and fight the permanent contamination 

of the political debate about the company, which constrains its own internal 

management” (Observador, 2014). The CGI has six members, two being appointed by 

the Government (under approval of the media regulation agency and of the parliament), 

two appointed by the RTP’ Opinion Council (a consultant body constituted by 

representatives of civil organizations) and the remaining two members being co-opted 

by the first four members. 

With this new governance system decided, a new concession contract was 

signed in March 2015 between the Government and the public enterprise RTP, 

assuming this supervision model, as well as the dual funding model (license fees and 

advertising). Almost four years after the Troika arrived to Portugal, the RTP was finally 

given a defined framework to its activity and stable conditions to be able to make 

previsions in the short and medium term.  

 

Funding model. The new funding model for the Portuguese PSM is constituted by the 

fees paid by households and by commercial revenues (from advertising and 

subscriptions of cable channels). The direct subsidies from the State, which had a more 

or less stable amount of about €120 million per year until 2010, ended in 2013, and 

from 2010 to 2011 they decreased at an accelerated rate. The license fees increased 

between 2010 to 2015, from €109,6 million to €168,3 million. But this increase is far 

from compensating the loss that resulted from the end of State subsidy: between 2010 

and 2015, RTP lost 31% of its total revenues (Figure 2).  



 17 

This loss also resulted from a decrease of 43% of the total commercial revenues 

(advertising and distribution in cable networks). Global advertising revenue was heavily 

reduced in Portugal due to the financial crisis: between 2007 and 2013 (the peak of the 

crisis), the overall budget for advertising in Portugal is estimated to have decreased 

between 46% (Falcão, 2017) and 42% (Cardoso et al., 2016). In 2014, the trend began to 

reverse but, by 2015, figures were still very far from the values of 2007. This situation 

hit the public broadcaster heavily: between 2010 and 2015, RTP lost 61% of its 

advertising revenue. 

 

Figure 2. RTP revenues (Own elaboration with data retrieved from RTP’s annual reports) 

 

The Portuguese PSM has seen the profit of its operation oscillating: until 2013, it 

was positive due to the State subsidies and in 2014 it also beneficiated from the fact that 

the State had assumed the payment of a debt of €445 million. The financial situation of 

the public broadcaster thus suffered a positive impact, as displayed in Figure 3. 

However, this State measure should be understood in the framework of a possible 

privatization and thus resulted from the need to ‘clean up’ the enterprise.      

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Direct State
subsidy

License Fee

Commercial
Revenues

P/L



 18 

 

 

Figure 3. RTP financial situation (Own elaboration with data retrieved from RTP’s annual reports) 

The positive figures for RTP operations in the period of austerity (see figure 4) 

should also be read in the light of the adjustments to costs made by the administration. 

Between 2010 and 2015, RTP reduced its costs in 31,6%. The variable most impacted 

by this cut was human resources, with RTP cutting 34% of the budget for wages.  

 

Figure 4. Costs of RTP  (Own elaboration with data retrieved from RTP’s annual reports) 

 

Ratings. Ratings of the Portuguese public broadcaster also suffered a heavy loss in the 

period under analysis. In the prime-time period, RTP lost 40% of its audience (Figure 

5). While it could be argued that this loss is due to changes in the audience behaviour, 

-800

-600

-400

-200

0

200

400

600

800

1000

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Debt

Shareholders'
funds

0

50

100

150

200

250

300

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Programming

External services

Human
Resources

Total



 19 

namely due to the fragmentation of interests, it should be noted that the private 

broadcasters did not see their figures suffering such a dramatic downfall. On the other 

hand, RTP channels, which were second in terms of prime-time leadership (a position 

conquered in 2007, after six years falling behind both commercial channels), fell to the 

fourth place (behind both commercial channels and cable TV channels). 

  
Figure 5. Broadcasting ratings for prime-time of Portuguese television (Own elaboration based on data 

retrieved from Cardoso et al., 2017) 

 

What it also noteworthy is the fact that, prior to the austerity period, RTP 

channels was the ratings’ leader in terms of the global share (Figure 6), a position it had 

regained five years prior to 2010, after more than a decade behind the commercial 

channels. Between 2010 and 2015, those channels lost 46% of their total audience and, 

consequently, also lost the leadership of TV viewing in Portugal. Again, private 

broadcasters did not experience such a fall.  

0

5

10

15

20

25

30

35

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Public broadcaster
channels

Private broadcaster
channels (SIC)

Private broadcaster
channels (TVI)



 20 

 

Figure 6. Portuguese television global share (Own elaboration with data retrieved from Cardoso et al., 

2017) 

Spain under the ‘Troika’ 

Spain and the European Commission signed a Memorandum of Understanding on 

financial-sector policy conditionality on 20 June 2012. This Memorandum included a 

commitment to external financial assistance provided Spain undertook an exhaustive 

review of the quality of the banking sector’s assets. Over an 18-month period, an EU 

and European Central Bank (ECB) delegation, in cooperation with the International 

Monetary Fund (IMF), the European Banking Authority (EBA) and the European 

Stability Mechanism (ESM), performed regular missions in Spain to supervise 

compliance with the financial assistance programme. The volume of public aid given 

was €41.33 billion, a considerably lower figure than the agreed amount (€100 billion) 

(Banco de España, 2017). Spain is now in the supervision phase following the 

programme, which will come to an end once it has returned 75% of the aid received to 

the ESM: nearly €31 billion (Roig, 2013). By May 2018, Spain had returned more than 

€17.6 billion (Expansión, 2018). 

 

0

5

10

15

20

25

30

35

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Public broadcaster
channels

Private broadcaster
channels (SIC)

Private broadcaster
channels (TVI)



 21 

Political discourse on PSM. RTVE had already undergone a profound process of reform 

(Act 17/2006 and Act 8/2009) when Spain asked for its bank bailout. The PSM’s 

governance and funding models had been established, but the economic crisis and the 

measures applied by the governing party (the conservative Partido Popular) underscored 

the weaknesses of those models. The Partido Popular won the general elections in 

November 2011 and Mariano Rajoy was appointed Prime Minister. The new 

Government announced that its plan for reform would be guided by austerity, 

transparency, responsibility and democratic regeneration. Two objectives were 

announced for RTVE: the appointment of a new board of administration and a reduction 

in the State contribution towards its funding. RTVE had been without a president since 

July 2011 (the appointments of the Ombudsman and of the Court of Auditors were also 

pending). The Government declared that, in certain cases, such replacements would be 

pending for some time, but that this was not exemplary and should not be allowed to 

happen again. Hence, the Government asserted that the appointment of replacements 

would become a priority task in that period (Gobierno de España. La Moncloa Official 

Website, 2012a).  

Within the political context of austerity, the State’s contribution to RTVE fell by 

€200 million. The Government justified this by saying that the commitment to budget 

cutbacks that it had announced ought to be a good time to increase efficiency in the 

management of PSM (Gobierno de España. La Moncloa Official Website, 2012a). The 

Minister of Treasury, Cristóbal Montoro, was very outspoken about the high salaries of 

TVE’s directors (Europa Press, 2012) and about excessive spending on fiction series. 

Along the lines of public spending rationalisation set out by the Government, several 

months later – before the bank bailout – he Stated that the cost of broadcasting one 

minute of any TVE series was what he needed to cover services that were much more 



 22 

essential. In his view, they were leisure series designed for people to have a good time 

in front of the television, but that such prices could not be paid (El País, 2012). 

 

Governance model. Over the years, Act 4/1980 was shown to encourage considerable 

government interference in the PSM because its Director General had almost complete 

executive power and was appointed directly by the Government (Fernández Alonso and 

Santana Cruz, 2000; Fernández Alonso, 2008). Act 17/2006, of 5 June, on State-owned 

radio and television, made a fundamental change by adopting a parliamentary model. 

RTVE’s entire board of administration had to be appointed by a two-thirds majority of 

the Congress of Deputies and of the Senate. According to Fernández Alonso et al. 

(2017), between 2007 and 2012, the PSM had experienced the longest period of 

independence in its history. Those authors went on to assert that, in terms of its 

newscasts, TVE had regained audience share leadership by 2007 and had won the 

prestigious 2009 TV News Award for the second edition of the news as the world’s best 

newscast.  Likewise, it was the absolute audience share leader for the third consecutive 

year (with 14.5% of the share) (Fernández Alonso et. al, 2017: 106). 

In 2012 (months before the bank bailout), the Spanish Council of Ministers 

approved a Royal Decree-Law that modified RTVE’s administrative regime (Royal 

Decree-Law 15/2012, of 20 April). Three substantial changes were made (Gobierno de 

España. La Moncloa Official Website, 2012b). First, the method of appointing board of 

administration members was amended so that a two-thirds majority would not be 

necessary in either the Congress of Deputies or the Senate. Such a majority would still 

be necessary in the first round of voting but, 24 hours later, a second round of voting 

could be held. In the latter case, an absolute majority (half plus one) would suffice. 

Second, the number of board of administration members was reduced from 12 to 9. And 



 23 

the obligation that two members had to be put forward by national trade unions with a 

presence in RTVE was removed. Third, the president would be the only board of 

administration member who would have fixed remuneration and full-time dedication. 

The rest of the board of administration members would only receive payments for their 

attendance at board sessions and would not be under an obligation of full-time 

dedication. Another important issue is the management model of the regional public 

service television broadcasters. Also in 2012, Act 6/2012 was passed, which allowed the 

regional governments to wholly privatise (which has yet not happened) or entirely 

outsource their audiovisual production. 

The reform of RTVE’s governance model via a Royal Decree-Law was both 

important and controversial. The Government justified the use of a Royal-Decree Law 

owing to the vacancy in the position of president coupled with the urgent need to take 

certain decisions that would be fundamental for the corporation. It claimed that, if it had 

not been used, there would have been a serious risk of not fulfilling the public service 

mission attributed to the RTVE corporation (Gobierno de España. La Moncloa Official 

Website, 2012b). However, the Spanish Constitution envisages the use of a Decree-Law 

for situations of extraordinary and urgent need: it is an exceptional measure that 

represents an encroachment upon the Legislature’s power. The Council of Ministers 

effectively amends a law approved by the Parliament (Fernández Alonso et al., 2017: 

106-107). In such cases, the Congress of Deputies has to ratify the Royal Decree-Law. 

Given that, in 2012, the Partido Popular had an absolute majority in that chamber, the 

ratification did not come up against any obstacles. RTVE’s new president was chosen 

on 28 June 2012. 

With this change, if the Government in power at any given time has an absolute 

majority in the Congress of Deputies, it can exert clear control over appointments to the 



 24 

board of administration. One of the greatest achievements of the 2006 reform, that of 

putting the appointment of the board and control over the PSM in the hands of 

parliament, could therefore be lost. Since 2012, controversies about RTVE’s 

independence and neutrality have been constant.  Albeit beyond the scope of this study, 

it should be noted that this RTVE governance model was again reformed in 2017 by Act 

5/2017 in order to reinstate the independence of the RTVE corporation and pluralism in 

the parliamentary election of its members (Boletín Oficial des Estado, 2017). From the 

title of that Act alone, it is possible to get a sense of the situation that the parliament (in 

which the Partido Popular no longer had an absolute majority) had detected in the PMS. 

Funding model. RTVE’s funding model has been in force since 2010, and is regulated 

by Act 8/2009, of 28 August, on the funding of the RTVE corporation. The most 

noteworthy aspect of this Act is that it definitively and immediately ended the State 

public television’s advertising income, setting new sources of income (figure 7), 

depending State contributions and on market operations. 

 
Figure 7. Sources of income for RTVE 

In the period under analysis, the direct State contribution fell 48.6% between 

2010 and 2015 (see Figure 8). The 2012 cutback was very significant and came in 

Direct state contribution

Percentage of the return on 
the levy on the use of 

radioelectric spectrum (to a 
maximum amount of €300 

million)

0.9% of the gross operation 
income of 

telecommunications 
operators (to a maximum of 
25% of RTVE total annual 

income)

0.3% of the gross operating 
income of private TV 

operators (to a maximum of 
15% of RTVE total annual 

income)

1.5 of the gross operating  
income of private pay-TV 

operators (to a maximum of 
20% of RTVE total annual 

income)

Other income: sales of its 
content, sponsorship, etc



 25 

response to the context of economic crisis and austerity measures. On the other hand, 

the contributions made by telecommunications and television operators were lower than 

expected because the advertising income of television operators fell 50% during the 

economic crisis. In addition, these operators used the strategy of taking advantage of the 

loopholes in the law and, through the courts, managed to get a substantial reduction in 

their contributions (Fernández Alonso et al., 2017: 114). RTVE has been receiving 

payment of these contributions with a delay of one year or more compared to what had 

been envisaged in its budget, and this has caused it to have cash flow problems. 

This source of funding has never managed to compensate for the disappearance 

of advertising income (Bustamante and Corredor, 2012; Zallo, 2010). In 2009, the last 

year that commercials were broadcast on RTVE, advertising income was nearly €400 

million. Between 2010 and 2015, the maximum amount received in contributions from 

telecommunications and television operators was €278.7 million. 

 

Figure 8. RTVE income (Own elaboration based on data retrieved from RTVE’s annual reports) 

 

0

100

200

300

400

500

600

700

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Compensation for public
service obligations

Spectrum levy

Telecomms and TV operators
levy

Income from sales,
sponsorships, etc.

Other income



 26 

Evidence of the fact that this funding system has not succeed is that RTVE made 

a loss every year throughout the 2010-2015 period. The most critical year was 2014. 

RTVE began to feel the effects of three years of cutbacks in State aid and of the 

constant reduction in contributions made by telecommunications and television 

operators. As noted by Fernández Alonso et al. (2017: 118), in the middle of that year, 

the Government made an extraordinary contribution of €130 million and agreed to 

reduce RTVE’s share capital by €388 million. However, it refused to make another 

contribution that RTVE considered necessary for it to be able to meet its commitments 

for that year. Consequently, RTVE’s president resigned in September because he 

considered the situation unsustainable. Finally, across the period studied, RTVE made 

the biggest loss in 2014: more than €134 million. 

Between 2010 and 2015, RTVE registered losses despite the considerable cost-

cutting efforts that PSM had made during that period. Costs were cut by 17.9% in 

programming and by 34.9% in external services. However, staff costs were not cut 

because of the job stability agreements that had been signed by RTVE and its 

employees. It is worth recalling that RTVE’s 2006 financial clean-up plan had led to a 

40% reduction in the workforce prior to the economic crisis.  



 27 

 

Figure 9. RTVE costs (Own elaboration based on data retrieved from RTVE’s annual reports) 

 

Ratings. Between 2010 and 2015, the cumulative audience share of TVE’s channels 

slumped from 24.1% to 16.7% (see Figure 10). In addition, newscasts lost their 

audience share leadership in 2014 and 2015. Quintas-Froufe (2017) has noted that the 

audience share drop could be linked firstly to the lack of stability in the programme 

schedule, which hindered viewer loyalty and involvement, and secondly to budget 

cutbacks affecting most of the self-produced series. The loss of audience share 

leadership for newscasts was a clear sign of the citizens’ lack of recognition and trust. 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

450

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Staff costs

Acquisition of audiovisual,
broadcasting and other
rights

External services



 28 

 

Figure 10. Spanish television global share (Own elaboration based on data retrieved from Barlovento 

Comunicación) 

 

Discussion 

At a first sight, it is possible to State that Portuguese and Spanish PSM have not 

experienced the consequences of the external aid in the same way and the changes 

identified did not take the same directions. For instance, the options for the funding 

model and for the governance of PSM were different for each country. While Spain 

maintained some direct State subsidy to fund the PSM (given that advertising was 

banned since 2010), Portugal has ended its politics of subsidy. And while Portugal 

created a governance model that formally withdraws the government from nominating 

the board of administration of RTP, Spain actually reinforced the position of the 

Government in the nomination of the board of TVE. Moreover, the debate over the 

relevance and the possible dismissal of a public media service has been fiercer in 

0

5

10

15

20

25

30

35

2010 2011 2012 2013 2014 2015

Public broadcaster channels

Mediaset España

Atresmedia



 29 

Portugal than in Spain. Would this then mean that both countries have taken divergent 

paths in what concerns PSM during the adjustment period triggered by the external aid?  

A deeper analysis that takes into account a more comprehensive picture of both 

countries does, however, reveal some common features in both PSM’s evolution during 

the period. Convergent trends between both countries can be identified as follows: 

a) In both, direct subsidies were under “attack” and have been either finished or 

significantly reduced. These changes in the funding model resulted in important 

diminishing revenues, which forced cuts in the service provided; in Portugal, it 

meant dismissals in the work force and in Spain it also meant that the PSM 

experienced losses in its annual operations ; in both countries, there were 

significant cuts in programming expenses and external services. 

b) In both, the image of the PSM portrayed by politicians was one of a wasteful 

and expensive service, as they stressed the need to inject ‘efficiency’ in the 

enterprises responsible for delivering the public service. 

c) In both countries, although it did not consubstantiated in any actual process of 

public alienation, privatization was discussed in what concerns public television 

– in Portugal, related to one of the national television channels, and in Spain, 

related to regional public service television broadcasters. 

d) In both, public service audience ratings suffered heavily during the period; in a 

period of economic restrains and political contention, the legitimacy of the 

public media service was undermined and this was reflected in the loss of 

viewership; in both countries, prior to the external aid television global share 

was led by the public service media, but this position was lost during the 

external aid.   



 30 

What is also evident in the analysis of the period is the policy silence (Freedman, 

2010) concerning the Portuguese and Spanish public service’s remit, and its obligations 

concerning political and cultural content. Even when there was a working group 

commissioned to study the public service remit (in the Portuguese case), the output 

turned out to be an organizational plan to restructure the public enterprise and its 

channels, and not a definition of its role as a social, cultural and political content 

provider. There was little or none public discourse on the type and scope of 

programming, content and news information that public service should broadcast. Cuts 

in programming were made in order to match the percentage of revenues and losses – a 

‘blind’ cut thus (like any other commercial firm would do), regardless of its remit to 

provide quality content. 

In 2012, the Council of Europe approved a recommendation to Member-States 

on public service media governance (CoE,  CM/Rec(2012)1)), advising them to include 

provisions in their regulation for the remit of public service media to enable a “broader 

democratic, social and cultural participation, inter alia, with the help of new interactive 

technologies”. This document did not receive any relevant political attention in Portugal 

or Spain. In a time of new digital challenges, politicians in charge did not show 

significant concern over the transformation this would imply on public service 

provisions. Nor there was any kind of public position on the distinctive role of public 

service media in the consolidation of the Portuguese and Spanish language, through 

their international programming, especially concerning Latin America where there is no 

tradition of public service. 

Lacking other perspectives from public discourses concerning public service, 

citizens’ attention was monopolized by issues of financial and economic efficiency and, 

later (in the Portuguese case), independence from Government. There were no other 

https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?Reference=CM/Rec(2012)1


 31 

images of the public service circulating in the public sphere, which shows the 

importance of politicians in shaping public perception of PSM. Clearly, this also served 

the interest of private groups, which beneficiated (as seen by audience figures) from this 

de-legitimizing discourse over public service. 

The public service media was hence considered to be a taxpayer problem, not a 

citizenry issue. It was mostly framed as a service which should prove value for money 

and not as a service to prove value to democracy. Public service was not seen as a 

citizens’ right but a burden to taxpayers that should be alleviated – it was never a right, 

but always a duty. And in countries where citizens were already overcharged with duties 

towards public debt, high tax increases and cuts in health and education systems, this 

kind of framing just led people to discuss the relevance of maintaining what was 

supposed to be a fat and hungry machine that did not produce anything useful.  

So, although being a matter of normative values and interests in behalf of the 

citizens, much of the dispute over PSM is framed by economic and financial 

considerations (Lowe and Berg, 2013: 78). This is clearly what happened in Portugal 

and Spain. With the need to impose cuts in the background, what we have witnessed is 

the establishment of a different vision of what a PSM should be: the idea of a more 

minimalist PSM, one that could not endanger the private media market, one that has 

been too costly to taxpayers and that needs to be resourceful and efficient. Thus, the 

austerity period and of economic contention was an ideal context to set up a neoliberal 

ideological point-of-view regarding the public service media both in Portugal and 

Spain. In Portugal, this was clear in the political discourse and in the advocating for 

privatization. In Spain, this happened by making the public service dependable of 

market revenues.  



 32 

Furthermore, although we can observe formal measures that seem to point out to 

divergent positions assumed by each country, both PSM experienced high instability in 

the period, caused by politicians and by their public discourses and/or actions. This 

shows that, in spite of the measures taken in relation to formal independence (either 

financial or editorial), governments do maintain mechanisms of pressure over the PSM 

operators, which negatively impacts the perceived image of editorial and programming 

independence. 

At the end, in both countries, the provision of PSM in terms of traditional channels 

did not suffer any substantial change, but its image and its influential scope has been 

impaired. Legitimacy is also built in the public sphere and the number of news articles 

and discussion regarding the PSM in both countries has been anything but fair and 

balanced, always stressing over-costs and poor management strategies and never its 

positive impact for society. This also happened because numbers are easy to sort and the 

real impact of PSM in political and cultural democracy is not easily quantified nor has it 

been the subject of a thorough investigation.   

 

Conclusion 

The Eurozone crisis and the following adjustment programmes pressured heavily the 

Public Service Media of the bailed out countries. Demands for efficiency and a 

reduction in funding and revenues were common to all countries affected. Public 

services media in Portugal and Spain exit the austerity era still enduring old fragilities, 

such as their long lasting difficulty in guaranteeing financial and economic 

sustainability. Additionally, they are now facing new challenges: diminishing incomes 

and poor public support, and more importantly, less legitimacy. 



 33 

Less income means that PSM broadcasters had fewer options to fight for quality 

contents, to provide better news services and to position themselves as distinctive 

providers of audiovisual offers. Thus, in face of commercial competition, public service 

operators had fewer opportunities to assume their mission in setting quality standards. 

Their role in promoting cultural identities was also weakened. Consequently, audience 

turned to other options in the audiovisual panorama. 

Political discourse also contributed to the idea that the public service media is 

not an essential asset in political and cultural democracies. By stressing matters of 

efficiency and rationality in resources management, public officials set the discourse at 

the economic and financial level only, leaving aside other important elements of the 

equation, such as content provision (entertainment and news) that do not obey to 

commercial and market imperatives only. 

At the end, the legitimacy and ‘raison d’être’ of public service was undermined. 

By emptying the discussion over the public service media of these structural vectors, the 

very concept of public service was somehow drained. Portuguese and Spanish public 

service media have thus experienced a sort of dismantling, in which money and words 

were the strings pulling down the pieces.  

 

Funding: The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the 

research, authorship, and/or publication of this article: This research was financed by 

Portuguese national funds through FCT – Foundation for Science and Technology, I.P., 

under the project UIDB/00736/2020. 

  



 34 

References: 

Arboledas L and Bonet M (2013) Radio on the Iberian Peninsula: Autarky, revolution 

and convergence. International Communication Gazette 75(2): 205-224. 

Banco de España (2017) Report on the Financial and Banking Crisis in Spain, 2008–

2014. Madrid: Banco de España. Available at: 

https://www.bde.es/bde/en/secciones/informes/Otras_publicacio/informe-sobre-la/ 

(accessed 26 July 2018). 

Bardoel J and d'Haenens L (2008) Reinventing public service broadcasting in Europe: 

prospects, promises and problems. Media, Culture & Society 30(3): 337-355. 

Blumler JG (1993) Meshing money with mission: Purity versus pragmatism in public 

broadcasting. European Journal of Communication 8(4): 403-424. 

Boletín Oficial del Estado (2017) Boletín Oficial del Estado Sec. I. pag. 95251, n. 236, 

available at: https://www.boe.es/boe/dias/2017/09/30/pdfs/BOE-A-2017-

11091.pdf (accessed 26 July 2018) 

Bustamante E and Corredor P (2012). La segunda legislatura (2008-2011): Balance 

audiovisual del gobierno de Rodríguez Zapatero. Ámbitos 21A: 297-314. 

Cardoso G, Mendonça S, Sousa J et al. (2016) A imprensa em Portugal. Performances e 

indicadores de gestão: consumo, procura e distribuição. In: Relatórios Obercom. 

Available at: https://obercom.pt/a-imprensa-em-portugal-performances-e-

indicadores-de-gestao-consumo-procura-e-distribuicao-jul-2016/ (accessed 26 

October 2018). 

Cardoso G, Mendonça S, Paisana M et al. (2017) A Televisão em Portugal. Análise das 

audiências e dinâmicas concorrenciais do mercado televisivo português entre 

https://www.bde.es/bde/en/secciones/informes/Otras_publicacio/informe-sobre-la/
https://www.boe.es/boe/dias/2017/09/30/pdfs/BOE-A-2017-11091.pdf
https://www.boe.es/boe/dias/2017/09/30/pdfs/BOE-A-2017-11091.pdf
https://obercom.pt/a-imprensa-em-portugal-performances-e-indicadores-de-gestao-consumo-procura-e-distribuicao-jul-2016/
https://obercom.pt/a-imprensa-em-portugal-performances-e-indicadores-de-gestao-consumo-procura-e-distribuicao-jul-2016/


 35 

1999 e 2016. In: Relatórios Obercom. Available at: https://obercom.pt/a-televisao-

em-portugal-analise-das-audiencias-e-dinamicas-concorrenciais-do-mercado-

televisivo-portugues-entre-1999-e-2016/ (accessed 26 October 2018). 

D’Haenens L, Sousa H and Hultén O (2010) From public service broadcasting to public 

service media. Media in Europe Today, 186-218. 

El País (2012) Montoro arremete contra las series de Televisión Española. El País, 10 

April. Available at: 

https://elpais.com/sociedad/2012/04/10/actualidad/1334082365_595658.html 

(accessed 26 October 2018). 

Europa Press (2012) Montoro: los directivos de TVE cobran más que los de las 

privadas. Europa Press, 22 February. Available at: 

https://www.europapress.es/tv/noticia-montoro-directivos-tve-cobran-mas-

privadas-20120222113748.html (accessed 26 October 2018). 

Expansión (2018) España abona otros 3.000 millones del rescate bancario. Expansión, 

23 May. Available at: 

http://www.expansion.com/economia/2018/05/23/5b05af8746163f3e4a8b45f4.ht

ml. Accesed 28 August 2018 (accessed 10 September 2018). 

Falcão M (2017) Qual o ponto de situação do investimento publicitário em Portugal? 

Clube de Imprensa. Available at: http://www.clubedeimprensa.pt/Artigo/2127 

(accessed 28 July 2018) 

 

Faus Belau A (2007) La radio en España (1896-1977): una historia documental. 

Madrid: Taurus. 

https://obercom.pt/a-televisao-em-portugal-analise-das-audiencias-e-dinamicas-concorrenciais-do-mercado-televisivo-portugues-entre-1999-e-2016/
https://obercom.pt/a-televisao-em-portugal-analise-das-audiencias-e-dinamicas-concorrenciais-do-mercado-televisivo-portugues-entre-1999-e-2016/
https://obercom.pt/a-televisao-em-portugal-analise-das-audiencias-e-dinamicas-concorrenciais-do-mercado-televisivo-portugues-entre-1999-e-2016/
https://elpais.com/sociedad/2012/04/10/actualidad/1334082365_595658.html
https://www.europapress.es/tv/noticia-montoro-directivos-tve-cobran-mas-privadas-20120222113748.html
https://www.europapress.es/tv/noticia-montoro-directivos-tve-cobran-mas-privadas-20120222113748.html
http://www.expansion.com/economia/2018/05/23/5b05af8746163f3e4a8b45f4.html.%20Accesed%2028%20August%202018
http://www.expansion.com/economia/2018/05/23/5b05af8746163f3e4a8b45f4.html.%20Accesed%2028%20August%202018
http://www.expansion.com/economia/2018/05/23/5b05af8746163f3e4a8b45f4.html.%20Accesed%2028%20August%202018
http://www.clubedeimprensa.pt/Artigo/2127


 36 

Fernández Alonso I (2008) Principales ejes de las políticas de televisión en España 

(2004-2008). in Medina M and Faustino P (org) The changing media business 

environment. Lisboa: MediaXXI/Formalpress-Publicações e Marketing, pp. 60-

80. 

Fernández Alonso I, Fernández Viso A and Blasco Gil JJ (2017) Crisis de credibilidad y 

debilidad financiera de RTVE. In Fernández Alonso I (ed) Austeridad y 

clientelismo. Política audiovisual en España en el contexto mediterráneo y de la 

crisis financiera. Barcelona: Gedisa, pp. 97-120. 

Fernández Alonso I and Santana Cruz F (2000) Estado y medios de comunicación en la 

España democrática. Madrid: Alianza Editorial. 

Freedman, D. (2010). Media Policy Silences: The Hidden Face of Communications 

Decision Making, International Journal of Press/Politics, 15(3) 344–361. 

Gobierno de España. La Moncloa Official Website (2012a) La vicepresidenta afirma 

que ‘austeridad, transparencia, responsabilidad y regeneración democrática’ son 

los ejes del programa de reformas del Gobierno. Available at: 

http://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/mpr/paginas/2012/24

0112-soraya.aspx/ (accessed 30 July 2018). 

 Gobierno de España. La Moncloa Official Website (2012b) Modificado el régimen de 

administración de la Corporación RTVE. Available at: 

http://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/Paginas/enlaces/200412-

enlacertve.aspx (accessed 30 July 2018). 

Duque JLC (Coord) (2011) Relatório do Grupo de Trabalho para a definição do 

conceito de serviço público de comunicação social, available at: 

http://static.publico.pt/docs/media/relatoriogtcs_141111.pdf (acessed 30 July 2018). 

http://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/mpr/paginas/2012/240112-soraya.aspx/
http://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/mpr/paginas/2012/240112-soraya.aspx/
http://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/Paginas/enlaces/200412-enlacertve.aspx
http://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/Paginas/enlaces/200412-enlacertve.aspx
http://static.publico.pt/docs/media/relatoriogtcs_141111.pdf


 37 

Hallin DC and Mancini P (2004) Comparing media systems: Three models of media and 

politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

Hallin DC and Papathanassopoulos S (2002) Political clientelism and the media: 

Southern Europe and Latin America in comparative perspective. Media, culture & 

society 24(2):175-195. 

Hanretty C (2010) Explaining the de facto independence of public broadcasters. British 

Journal of Political Science 40(1): 75-89. 

Iosifidis P and Katsirea I (2014) Public service broadcasting in Greece in the era of 

austerity. Working Paper RSCAS 2014/42, European University Institute - Robert 

Schuman Centre for Advanced Studies, Centre for Media Pluralism and Media 

Freedom, Italy, June. 

Jakubowicz K (2010) PSB 3.0: Reinventing European PSB. In Iosifidis P (ed) 

Reinventing public service communication: European broadcasters and beyond. 

London: Palgrave Macmillan, pp. 9-22. 

Larsen H (2016) The crisis of public service broadcasting reconsidered: 

Commercialization and digitalization in Scandinavia. In Alexander JC, Butler 

Brees E and Luengo M (eds) The Crisis of Journalism Reconsidered: Democratic 

Culture, Professional Codes, Digital Future. Cambridge, UK: Cambridge 

University Press, pp. 43-58. 

Lopes F and Sousa H (2009) Num ano cheio de regulação, a RTP continuou sob 

suspeita de ingerência política. In Pinto M and Fidalgo J (coord) Anuário 2006 – 

A comunicação e os media em análise. Braga: CECS – Universidade do Minho, 

pp. 112-118. 



 38 

Lowe GF and Berg CE (2013) The funding of public service media: A matter of value 

and values. International Journal on Media Management 15(2): 77-97. 

McQuail D (2010) MacQuail’s mass communication theory (6th edition). Thousand 

Oaks, CA: SAGE. 

Nicoli N (2014) The role of public service broadcasting in Cyprus during a time of 

austerity. The Cyprus Review 26(1): 205. 

Quintas-Froufe N (2017) El ocaso de la televisión pública española ante su audiencia: 

un lustro decadente (2010-2015). Palabra Clave 21(1): 165-190. 

Observador (2014) Conselho Geral Independente da RTP. O que é isso? Available at: 

https://observador.pt/2014/12/02/conselho-geral-independente-da-rtp-o-que-e-

isso/ (accessed in 28 July 2018) 

Raboy M (1996) Public Broadcasting for the 21st century. Luton: John Libbey Media / 

University of Luton. 

Ramsey P (2018) Ireland: In Search of Reform for Public Service Media Funding. In 

Herzog C, Hilker H, Novy L et al. (eds) Transparency and Funding of Public 

Service Media–Die deutsche Debatte im internationalen Kontext. Wiesbaden: 

Springer, pp. 77-90. 

Roig M (2013) La vida tras el rescate bancario: hombres de negro hasta 2015. 

Expansión, 11 November. Available at: 

http://www.expansion.com/2013/11/14/economia/1384451513.html (accesed 28 

August 2018). 

Sinova J (1995) El poder y la prensa. El control político de la información en la España 

felipista. Barcelona: EIUNSA. 

https://observador.pt/2014/12/02/conselho-geral-independente-da-rtp-o-que-e-isso/
https://observador.pt/2014/12/02/conselho-geral-independente-da-rtp-o-que-e-isso/
http://www.expansion.com/2013/11/14/economia/1384451513.html


 39 

Sousa H and Costa e Silva E (2009) Keeping up appearances: Regulating Media 

diversity in Portugal. International Communication Gazette 71(1-2): 89-100. 

Sousa H and Santos LA (2003) RTP e serviço público: um percurso de inultrapassável 

dependência e contradição. In Pinto M et al. (eds) A Televisão e a Cidadania, 

Contributos para o debate sobre o Serviço Público. Braga: Departamento de 

Ciências da Comunicação, Universidade do Minho, pp. 55-76. 

Steemers J (2003) Public Service Broadcasting Is Not Dead Yet - Strategies in the 21st 

Century. In Lowe GF and Hujanen T (eds) Broadcasting & Convergence – new 

articulation of Public Service Remit. Göteborg: Nordicom, pp. 123-136. 

Tambini D (2015) Problems and solutions for public service broadcasting: Reflections 

on a fifty six country study. In Arriaza Ibarra K, Novak E and Kuhn R (eds) 

Public service media in Europe: A comparative approach. London and New 

York: Routledge, pp. 41-53. 

Zallo R (2010) La política de comunicación audiovisual del gobierno socialista (2004-

2009): un giro neoliberal. Revista Latina de Comunicación Social 65: 14-29. 

 


